Bałtycki Teatr Tańca

Bałtycki Teatr Tańca powstał 1 marca 2010. Dwa lata wcześniej do Gdańska, z całej Polski, zaczęli przyjeżdżać młodzi, zdolni tancerze wzmacniając dynamicznie rozwijający się zespół baletu Opery Bałtyckiej. Połączyło ich dążenie do perfekcji i miłość do tańca. Razem tworzą zespół, który podbił serca młodej publiczności Trójmiasta.

 

Dyrektorem artystycznym BTT jest jego założycielka Izadora Weiss. W pracy hołduje przekonaniu, że ruch ciała musi być wywiedziony z ducha muzyki i jest sensowny tylko wtedy, gdy tworzy z tą muzyką nierozerwalną całość. W historiach opowiadanych w spektaklach stara się przekazywać pozytywne emocje i bronić systemu wartości, w którym miłość, ludzka godność, wierność swoim ideałom i wybranym przez siebie ludziom, umiłowanie prawdy i sprawiedliwości są stale obecne, wbrew modom i destrukcyjnym trendom promowanym we współczesnej kulturze czy subkulturze, jak sama to definiuje.

 

Wieloletni dyrektor Baletu Narodowego, Emil Wesołowski wysoko ocenił umiejętności i pasję teatralną nowego zespołu, z którym zrealizował swój wybitny spektakl Chopinart. Choreograf Jacek Przybyłowicz, który pracował z zespołem przy okazji premiery Men’s Dance, w jednym z wywiadów telewizyjnych wywróżył mu wielką karierę. Pod wrażeniem umiejętności tancerzy był również legendarny twórca Teatru Ekspresji, Wojciech Misiuro, który zrealizował tu dwa swoje najnowsze spektakle TamashiSen.

 

Artystycznym ideałem i wzorem, do jakiego dąży BTT, jest Nederlands Dans Theater ukształtowany przez choreografie Jiříego Kyliána, który jest mistrzem i nauczycielem Izadory Weiss. To on zdecydował, żeby na dobry początek jej samodzielnej drogi artystycznej przysłać do Gdańska na Bałtyckie Spotkania Teatrów Tańca swój najnowszy spektakl Last Touch First. Jiří Kylián, po obejrzeniu spektakli Izadory Czekając na…Święta wiosny z muzyką Strawińskiego, postanowił przekazać BTT dwie swoje wspaniałe choreografie No More PlaySix Dances. Jego obecność na próbach i premierze były dla tancerzy wielkim przeżyciem i bezcenną nauką. Tym samym BTT dołączył do nielicznej grupy teatrów tańca na świecie dysponujących w swoim repertuarze choreografią Kyliána, a Izadora Weiss ze spektaklem Windows, do muzyki napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera, do grona choreografów, którzy mają zaszczyt znaleźć się u boku mistrza w jednym wieczorze. Ten najwybitniejszy ze współczesnych choreografów, w uznaniu dla jakości artystycznej zespołu, wyraził chęć dalszej współpracy z BTT. W 2014 roku odbędzie się kolejna premiera jego spektakli Falling AngelsSarabandy.

 

BTT coraz częściej jest zapraszany, by pokazywać swoje spektakle poza Gdańskiem. Występy w Poznaniu i Krakowie były owacyjnie przyjmowane przez publiczność. Dwukrotny występ w Teatrze Narodowym w Warszawie zakończyła owacja na stojąco, zarówno po Romeo i Julii Izadory Weiss, jak i po jej Święcie wiosny. Ten niezwykły spektakl zrobił furorę na festiwalach w Bielefeld i Bangkoku. Ze względu na skromne środki finansowe BTT nie może przyjmować wszystkich zaproszeń dla tego spektaklu, który jest dość skomplikowany technicznie. Ale w listopadzie 2013 roku pokazał go raz jeszcze w Warszawie, tym razem na scenie Teatru Wielkiego, gdzie Izadora Weiss debiutowała jako tancerka. Podczas tego samego wieczoru widownia zobaczyła również jej Sen nocy letniej według Szekspira do muzyki ułożonej przez nią z kompozycji Gorana Bregovicia. Spektakl został przyjęty owacją na stojąco i zaproszeniami na festiwale zagraniczne, a entuzjastyczne recenzje ukazały się również w mediach brytyjskich. Graham Watts na łamach prestiżowego magazynu „Dance Europe” uznał go najlepszym spektaklem tanecznym 2013 roku. Izadora Weiss za Sen nocy letniej otrzymała również Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury oraz Honorową Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska.

 

Sen nocy letniej uświetnił w Gdańsku Konkurs Eurowizji dla Młodych Tancerzy organizowany przez Europejską Unię Nadawców (EBU) i TVP Kultura. Był to już dziewiąty pełnospektaklowy balet Izadory Weiss na gdańskiej scenie. Tak bogatym dorobkiem tej klasy dysponują w tej dziedzinie nieliczni twórcy. Dlatego Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski uhonorował młodą choreografkę, w lutym 2013 roku, po premierze jej spektaklu Cool Fire, Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

W roku 2014 BTT pracuje nad dużym projektem Niderlandy, który w całości zostanie zaprezentowany w listopadzie. Jednak już w marcu, na spektaklach przedpremierowych BTT zaprezentował pierwszą cześć projektu, na którą złożyły się trzy choreografie: Clash Patricka Delcroix oraz FunLight Izadory Weiss.