Recenzje spektakli Filipa Szatarskiego

Recenzje spektakli Filipa Szatarskiego

2008-01-14

„Spektakl uliczny „Cool-Tour” w Gdańsku”

Mirosław Baran

Gazeta Wyborcza – Trójmiasto nr 124,  29-05-2006

 

«Polsko-niemieckie warsztaty teatralne dla młodzieży „Nie-tolerancja” odbyły się w Gdańsku już drugi rok z rzędu. – Chcemy, aby współpraca miast partnerskich Gdańska i Bremy nie ograniczała się wyłącznie do oficjalnych kontaktów władz, lecz zeszła na poziom spotkań i wspólnych działań zwykłych ludzi – opowiada Ewa Ziółkowska z Dworku Artura, jedna z koordynatorek „Nie-tolerancji”. – Jako hasło projektu wybraliśmy temat nietolerancji jako problem bardzo aktualny. Chcemy zbadać, jak to pojęcie jest rozumiane w Polsce i Niemczech.

 

W zeszłym roku w ramach projektu „Nie-tolerancja” powstały dwa amatorskie spektakle: polski „Ma zaszczyt przedstawić” oraz niemiecki „La Lavendaria”. Były one pokazywane zarówno w Gdańsku, jak i w Bremie. W tym roku w trakcie warsztatów dwie grupy (dwudziestu pięciu Polaków oraz dwudziestu trzech Niemców) pracowały osobno, ale przygotowywały jeden wspólny spektakl. – Spektakl „Cool-Tour” będzie szalonym ulicznym show, paradą indywidualności – mówi Filip Szatarski z teatru Dada von Bzdülöw, reżyser pracujący z gdańską grupą młodzieży. – Widowisko będzie niezwykle eklektyczne, bo aktorzy mieli po tysiąc pomysłów na sekundę. A my postanowiliśmy niczego im nie narzucać i nie nakazywać, nasza rola ograniczała się do pomocy. Polska część spektaklu jest bardziej teatralna, pojawi się w niej także taniec i materiały wideo. A Niemcy bazowali przede wszystkim na hip-hopie. Sporym problemem było dopasowanie tego do siebie. Tak naprawdę spektakl „Cool-Tour” jest „skutkiem ubocznym” warsztatów; choć mam nadzieję, ze zarówno młodzież, jak i widzowie będą się dobrze bawić.

 

Reżyserem niemieckiej części widowiska jest Holender Wilfried van Poppel. Z polską młodzieżą pracował między innymi Marek Brand z teatru Zielony Wiatrak oraz Tymon Tymański, który – wraz ze swoim zespołem – będzie wykonywał muzykę do przedstawienia na żywo. 23 i 24 września 2006 spektakl „Cool-Tour” pokazany zostanie w Bremie.

 

Spektakl uliczny „Cool-Tour” obejrzeć można dziś i jutro od godz. 20.44. Początek w zaułku Zachariasza Zappio przy kościele św. Jana (Gdańsk, ul. Świętojańska); finał około godz. 22 na scenie Malarnia teatru Wybrzeże (Gdańsk, św. Ducha 2). Wstęp wolny.»

 

BĄDŹ MI OPOKĄ

Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 29 maja 2004

 

BARRI KEEFFE

przekład: Małgorzata Semil

reżyseria: Grzegorz Wolf

współpraca reżyserska: Urszula Kijak

premiera: 30 maja 2004

 

„Bądź mi opoką”, na podstawie tekstu angielskiego dramaturga Barriego Keeffea, zostało przygotowane w ramach Stypendium Teatralnego, przyznawanego przez miasto Gdańsk. Grzegorz Wolf, na co dzień aktor Teatru Miejskiego w Gdyni, jest laureatem jego VII edycji. – Tekst Keeffea jest dla mnie bardzo ważny. Na początku lat 80. oglądałem realizację telewizyjną z Krzysztofem Majchrzakiem. Było to chyba pierwsze doświadczenie teatralne, które wywarło na mnie tak wielkie wrażenie. To bardzo energetyczna historia, bliska mnie samemu, okolicznościom, w których się wychowywałem. Jest w niej przedstawione środowisko robotnicze, outsiderzy, a wszystko w kontekście piłki nożnej. Właściwie to zatracanie się w absurdalnej idei i wymyślonej formie życia – mówi Grzegorz Wolf.

 

Bohaterami dramatu, napisanego przed 25 laty, są trzej kibice Manchesteru United. Brak biletów na finał Pucharu zmienia ich życie. – Brytyjska piłka jest uznawana za „protoplastę” futbolu z wszystkim, co się z tym wiąże – pozytywami i negatywnymi aspektami. Manchester jest, moim zdaniem, taką wizytówką piłki nożnej na świecie. Darzę tę drużynę ogromną sympatią. Moim marzeniem jest pojechać do Manchesteru i obejrzeć mecz. Na razie nie mam na to pieniędzy ani czasu, ale myślę, że kiedyś mi się uda – podkreśla.

 

Sam tytuł sztuki również ma konotacje sportowe. – „Bądź mi opoką” to tytuł pieśni kościelnej. Przez długie lata była wykonywana przez orkiestrę i śpiewana przez tłum ludzi na Wembley przed każdym finałem Pucharu Anglii – wyjaśnia Grzegorz Wolf.

 

Opiekę reżyserską nad przedstawieniem sprawuje Urszula Kijak, studentka Wydziału Reżyserii warszawskiej Akademii Teatralnej: – W tej realizacji chcieliśmy się zastanowić nad tym, co się dzieje, kiedy uznane wartości tracą znaczenie i ludziom brak przepisów czy wskazówek, jak żyć i w co wierzyć. Co się dzieje, kiedy w miejsce wiary w Boga czy miłość wprowadzają wiarę w zastępczą ideę czy zjawisko, choćby w ukochaną drużynę.

 

W spektaklu zobaczymy Piotra Michalskiego, Wojciecha Chorążego i Grzegorza Wolfa.

 

Serwis Tańca

„Kąpielica II”

Milena Rewińska, Filip Szatarski (Gdańsk-Austria)

 

czas spektaklu: 20 minut

pomysł i wykonanie: Milena Rewińska, Filip Szatarski

 

Spektakl „Kąpielica II” jest kontynuacją projektu przygotowanego podczas Bałtyckiego Uniwersytetu Tańca 2001. Ideą przewodnią owego quasi-teatralnego wydarzenia jest kąpiel w nietypowych miejscach. Twórcy „Kąpielicy” chcą zaproponować swego rodzaju ekscentryzm, estetyczną fanaberię objawiającą się w nagły i nieoczekiwany sposób w otoczeniu sceny teatralnej. Ma ona na celu zabawę konwencją teatralną , zabawę na polu technik tańca współczesnego przy akompaniamencie zróżnicowanych tematów muzycznych.

 

Powodem próby okiełznania i scalenia wszystkich tych odrębnych elementów tworzywa scenicznego jest chęć opowiedzenia historii pewnego – kolejnego już – morderstwa…