BUTOH TENKU-YORAN COMPANY

Japoński zespół butoh prowadzony przez mistrza butoh – Daisuke Yoshimoto. Podczas dwóch wieczorów w Żaku zobaczymy spektakle solowe tancerek Kei Ishikawy oraz Rituko Takahashi, które współtworzą z nim grupę teatralną pod nazwą Butoh Tenku-Yoran. Mistrz Yoshimoto zaprezentuje swój najnowszy spektakl pt. „Kyoukatabira of Body”, który powstał po trzęsieniu ziemi i tsunami w marcu 2011 roku.

Daisuke Yoshimoto – tancerz, choreograf, pedagog. Zaczął tańczyć w wieku czterdziestu lat, by stać się jednym z najwybitniejszych twórców współczesnej sceny butoh. Współpracował z Ohno Kazuo, Iwakim Hisayo i Kojimą Shojim. Występował w wielu krajach, m.in. w Holandii, Francji, Austrii, Włoszech. W latach 1990. wielokrotnie gościł w Polsce z cyklem spektakli inspirowanych rytuałami funeralnymi i tematyką śmierci. Spektakle Yoshimoto, z którymi tancerz występuje w ostatnich latach w Japonii i poza jej granicami to między innymi: „Yuri Kaitai Su” (1999), „A Wedding Dance Party of Gala Chew Duchess” (Weselna uroczystość taneczna księżnej Gali Chew 2000), „Eros and Thanatos” (2005), „Ten ku Youran” (Kołyska nieba, 2006).

Wielokrotnie gościł w Polsce, gdzie oprócz Klubu Żak, występował także w Centrum Sztuki Japońskiej Manggha w Krakowie, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, Teatru Kana w Szczecinie, Stowarzyszenia Tratwa w Olsztyn, Teatru Ósmego Dnia w Poznaniu oraz kilkakrotnie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu.

22 – 23.09.2012 | G. 20:00
DAISUKE YOSHIMOTO / Kei Ishikawa / Ritsuko Takahashi 
BUTOH TENKU-YORAN COMPANY (JAPONIA)

22.09.2012 | G. 20:00
100-LETNI ZEGAR (100-YEARS CLOCK) / Ritsuko Takahashi /  premiera
BEYER / Kei Ishikawa / premiera

Spektakl Ritsuko Takahashi to podróż po krajobrazie pamięci ciała. Poetycka i poruszająca mozaika wspomnień, z których tancerka buduje swoją historię. Ritsuko Takahashi jest uczennicą Daisuke Yoshimoto i reprezentuje młode pokolenie japońskiego butoh.  

Wspomnienie dryfowało przez 100 lat. Unosząc się lekko i opadając… Ruch oczu. Krótki moment, 
w którym serce przestaje bić. Świetlik. Dźwięk kół pędzącego samochodu… Jakie jest twoje najstarsze wspomnienie? [Ritsuko Takahashi]

BEYER – O swoim spektaklu Kei Ishikawa powiedziała, że rezonuje echem śmiechu i rosy. Kei Ishikawa, która od wielu lat współpracuje z Daisuke Yoshimoto, stworzyła swój własny niepowtarzalny styl butoh, mocno osadzony w charakterystycznym dla Yoshimoto operowaniu ostrymi kontrastami. Jej osobisty i  intymny spektakl z pewnością poruszy widownię.  

23.09.2012 | G. 20:00
KYOUKATABIRA OF BODY / Daisuke Yoshimoto / premiera  

W swoim najnowszym spektaklu mistrz Daisuke Yoshimoto po raz kolejny podejmuje temat śmierci. Spektakl „Kyoukatabira of body” zbudowany jest wokół koncepcji „ciała-kimona”, które Yoshimoto dla nas „założy” i zatańczy. Kyoukatabira to kimono w kolorze białym, zwykle z lnu lub bawełny, w które ubiera sie zmarłych do pogrzebu w obrządku buddyjskim.

Łaskawa pani, jeśli pani jest doświadczonym lekarzem, to ja jestem doświadczonym chorym. To ja jestem pacjentem z butoh – zakażonym nieznaną bakterią, zwaną właśnie „butoh”. Istotą butoh jest próba zaproszenia widzów do  odzwierciedlenia  swojego serca, a ekstremalne zwolnienie ruchu zmusza ich do zagłębienia się w nie, nie pozwalając na zatrzymanie się na powierzchni… Butoh nie jest czymś, co odwołuje się do pewnej idei, czy wyraża określone emocje, nie  jest także medytacją. Jednak po jego zakończeniu widzom dane jest zaznać ciszy, pokoju w sercu i piękna. Pragnę podobnie jak medium wyrażające coś, co odkłada się w głębi człowieka, zostać kawałkiem sceny „butoh-ującej”, czyli tańczącej upływ czasu. Pragnę konfrontować się ze samym sobą, a nie z dziełem; rozmawiać swoim sercem ze swoim ciałem. Tańczę taniec skrajnie osobistego „ja”, tańczę upływ czasu, który może być jedynie ułamkiem utkanym przez 30 lat. Kyokatabira of body jest utkane z nitek takich jak prawda, groteska, ruina, chwała i nędza, głupota, godność ciała, niezdarność, pragnienie, piękno, wygląd, fałszerstwo, nieznane, ambicja, mrok, bakteria, Eros, sacrum i profanum, do góry nogami,  elegancka okrutność, trzynastokrotne pogrzebanie Daisuke w 2012, urojenie, idiota, bieg, szał, napięcie. Chora tancerka/księżna (yameru maihime)*, godność ciała, zdrada, samotność, itd… Gdy zmieni się percepcja, gdy osłabią się dusza i ciało, wtedy powłóczmy się w środku trumny. [Fragment tekstu, który do przedstawienia napisał Daisuke Yoshimoto w języku japońskim, w  przekładzie Miho Iwaty.]
Wizyta Daisuke Yoshimoto i jego zespołu odbywa się we współpracy ze Stefanią Gardecką, Instytutem Teatralnym im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Klubem Winda (GAK) oraz Stowarzyszeniem Amareya Art.

WARSZTATY TAŃCA BUTOH Z DAISUKE YOSHIMOTO (JAPONIA)
28-30.09.2012
g. 17.00-20.00
Miejsce warsztatów: Klub Winda (Gdański Archipelag Kultury), ul. Racławicka 17, Gdańsk
Zgłoszenia: Katarzyna Pastuszak (tel. 605228391; kasia.pastuszak@klubzak.com.pl)
Koszt warsztatów: 180 zł (normalny); 150 zł (ulgowy)

BILETY:
25 zł – normalne / 15 zł – studenci* i na Kartę do Kultury* / 10 zł – uczniowie* / 5 zł – na Kartę Wielodzietnej Rodziny* / 3 zł – na Kartę Tancerza*
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)

Bilet obejmuje wszystkie spektakle danego dnia.

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. / Liczba miejsc na spektakle jest ograniczona, miejsca są numerowane. /  W Klubie Żak obowiązuje zakaz rejestracji imprez i zakaz robienia zdjęć w trakcie przedstawień.