„Dada Fest-Wariacja no XXV”

Teatr założony przez Leszka Bzdyla i Katarzynę Chmielewską w 1992 w Gdańsku był jednym z pierwszych polskich zespołów w Polsce, które propagowały nowy taniec i teatr tańca po 1989 roku. W unikalny sposób połączył tradycję polskiego teatru z amerykańskimi i europejskimi doświadczeniami konstytuując w krótkim czasie rozpoznawalny i wyjątkowy język wypowiedzi scenicznej. Funkcjonujący nieprzerwanie przez dwadzieścia pięć lat zespół stworzył dotychczas 50 przedstawień, które wpisały się w historię polskiego teatru i tańca, i co najważniejsze, były i są inspiracją dla aktywności twórczej kolejnych generacji choreografów i tancerzy.

W grudniu 2017r Teatr Dada von Bzdülöw obchodzi 25-lecie swojego istnienia. Świętujemy na scenach Teatru Wybrzeże i w Klubie Żak. Rozmawiamy o Dada w Akademii Sztuk Pięknych.

Oto pełny zestaw przedstawień, wydarzeń i tym podobnych:

Piątek 8 grudnia
Klub Żak
godz. 19:00 – „Zbliżenia” Magdalena Reiter
godz. 20:30 – „Moje życie we łzach” Rafał Dziemidok i Ewa Graniec / Grupa KONCENTRAT
(bilety do nabycia w Klubie Żak)

Sobota 9 grudnia
Akademia Sztuk Pięknych – Audytorium
godz. 12:00-15:30 – panel dyskusyjny: „Dada von Bzdülöw w historii polskiego teatru i tańca”
(partner przy organizacji panelu – Instytut Kultury Miejskiej)
wstęp wolny

Teatr Wybrzeże
godz. 18:00 – „Witajcie /Welcome” Aurora Lubos / Czarna sala
godz. 19:00 – „Niebo” Tatiana Kamieniecka i Oleg Dziewanowski / Malarnia
godz. 20:00 – „Dzisiaj, Wszystko” Teatr Dada / Duża Scena
godz. 21:30 – Bankiet galowy Dada XXV / foyer
godz. 22:00 – Kasia Wolińska DJ Set / foyer

Niedziela 10 grudnia
Teatr Wybrzeże
godz. 18:00 – „Ekspozycja” Ula Zerek / Czarna sala
godz. 19:00 – „Dada Replay” Anna Steller / Malarnia
godz. 20:00 – „Dzisiaj, Wszystko” Teatr Dada / Duża Scena
godz. 21:30 – After Party – Red Light Pub / wstęp wolny

(bilety na spektakle 9 i 10 grudnia w kasach Teatru Wybrzeże)

Festiwal „Dada Fest – Wariacja no XXV” zrealizowano w ramach programu MKiDN „Wydarzania artystyczne – Teatr i Taniec”

Kilka słów o Dada Fest – Wariacja no XXV

Trzydniowy festiwal „Dada Fest – Wariacja no XXV”, z jednej strony będzie spotkaniem artystów, którzy współtworzyli przez lata najważniejsze spektakle zespołu, a z drugiej okazją do zaprezentowania gdańskiej widowni ich indywidualnych spektakli.
Zobaczymy zarówno dorobek twórców związanych przez lata z Teatre Dada von Bzdülöw, którzy pracują obecnie poza granicami kraju, prowadząc samodzielną działalność choreograficzną i wpisując się w istotny sposób w obieg międzynarodowy, tzn. Magdaleny Reiter, Rafała Dziemidoka, Aurory Lubos, jak też towarzyszyć nam będą trzy inne wydarzenia performatywne z udziałem gdańskich tancerzy. Pierwsze z nich, pod nazwą „Dada Replay” to jednorazowy 5-osobowy happening, który zrealizuje Anna Steller, tancerka i choreograf także związana z Teatrem Dada od 1992r. Drugie będzie prezentacją nowego spektaklu solo Urszuli Zerek pt „Ekspozycja”, zaś trzecie wydarzenie, pod tytułem „Niebo”, jest duetem stworzonym przez Tatianę Kamieniecką i Olega Dziewanowskiego, grającego w nim muzykę na żywo.

W ramach festiwalu „Dada Fest – Wariacja XXV” w Audytorium ASP odbędzie się również panel dyskusyjny, którego głównym tematem będzie rola Teatru Dada w historii polskiego teatru i tańca. Stronę merytoryczną i organizacyjną panelu wspierać będzie środowisko naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku, a panel poprowadzi Barbara Świąder, koordynacja Ula Zerek.
Festiwal „Dada Fest – Wariacja no XXV” ma mieć zatem wymiar święta tańca, Teatru Dada i tancerzy, którzy współtworzyli na przestrzeni lat najważniejsze spektakle zespołu, w połączeniu z refleksją o tym co powstało dotychczas i z uważnym spojrzeniem na przyszłość tańca w Gdańsku i w Polsce, zwłaszcza w obliczu zbliżającej się w 2019 roku Polskiej Platformy Tańca w Gdańsku.

O SPEKTAKLACH W PROGRAMIE FESTIWALU

EKSPOZYCJA
premiera: 3 października 2017 Centrum Sztuki Współczesnej Ujazdowski, Festiwal Ciało/Umysł
czas: 30 minut

ruch: Ula Zerek
fotografia: Tomek Zerek
muzyka: WODA – Adam Witkowski & Krzysztof Arszyn Topolski

Czas jako niejednolita miara jednostkowego doświadczenia teraźniejszości, skonstruowana z wielu warstw i pozałamywanych płaszczyzn, które mimo nierozerwalności wydają się momentami osobne i odległe. W zależności od przyjętej perspektywy odczuwanie, percepcja i kształt czasu zmieniają się. Możliwy jest zatem tylko jeden wymiar fizycznego doświadczenia czasu, którego dopełnieniem staje się przestrzeń. Świadomość równoległości czasów pobudza w nas stany o różnym natężeniu i sile, wpływając na odczuwanie naszej własnej czasoprzestrzeni.
W eksploracji zagadnienia czasu konfrontuję ruch z fotografią na zasadzie partnerstwa i jednoczesnego przeciwstawienia ich sobie, przyjmując w punkcie wyjścia ruch za przepływ czasu, a fotografię za próbę jego zatrzymania. Odwracając to ogólne założenie i wykorzystując światło jako podstawowy warunek wyłonienia się fotografii, skupiam uwagę na detalu obrazu, zarówno ruchomego jak i w zatrzymaniu, budując osobistą ekspozycję ruchu.

spektakl powstał w ramach projektu Exchange: Change Time and Dance. koncepcja kuratorska: Edyta Kozak, Anikó Rácz
kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
producent: Fundacja Ciało/Umysł
współorganizatorzy: SÍN Arts and Culture Centre w Budapeszcie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
partner strategiczny: Węgierski Instytut Kultury w Warszawie
projekt współfinansowany przez: Miasto st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Polska), Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu (Węgry)

NIEBO
premiera: 26 luty 2017, Przestrzeń Sztuki WL4 Gdańsk
czas: 45 minut

koncept, choreografia i wykonanie: Tatiana Kamieniecka
muzyka na żywo, instalacja dźwiękowa: Oleg Dziewanowski
wideo: Kamila Chomicz
tekst: Anna Elżbieta Kamieniecka
konsultacja choreograficzna: Iza Szostak
światła: Tomasz Daniluk
spektakl zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Jak wygląda NIEBO według Ciebie? Ziemia to miejsce życia stworzeń, z których jedne ujarzmiają, a inne są ujarzmiane. W jaki sposób człowiek przegląda się w oczach ujarzmianego? Czy zwierzę przegląda się chętnie w pewnych siebie oczach homo sapiens? Czy o takiej Ziemi marzyliśmy, na której to, co cywilizowane zderza się z tym, co nieoswojone, budując relację pana i sługi? Co chce nam przekazać to, co nazywamy nie-ludzkim, a co istnieje i istniało na ziemi, jeszcze zanim pojawił się na niej człowiek? Ten performans / instalacja powstał z potrzeby dialogu, komunikacji. I z miłości. To próba intymnego zbliżenia do zwierzęcia w nas i do czującej i wrażliwej istoty w zwierzęciu. Jest próbą ujarzmienia przekłamań powstałych na styku relacji zwierzę – człowiek. Zadaje pytania w ramach nie tylko dzielących nas różnic, ale przede wszystkim łączących nas podobieństw. Jest podróżą w głąb nas samych stęsknionych za utraconym rajem zwierzęcej niewinności.

ZBLIŻENIA
premiera : 2 marca 2017, Dance Theatre, Lublana
czas: 35 minut

choreografia i taniec: Magdalena Reiter
muzyka: Mitja Vrhovnik Smrekar
piosenka: Demon Host Timber Timbre
dramaturgia: Andreja Kopač
asystentka choreografii: Lada Petrovski Ternovšek
produkcja: Zavod Mirabelka
koprodukcja: Dance Theatre Ljubljana
podziękowania dla: Janez Burger, Mateja Koležnik, Katja Somrak, Luka Curk, CK Španski Borci
projekt finansowany przez Wydział Kultury Miasta Lublany

Spektakl eksponuje materialność ciała, która nie jest motywowana psychologicznie, lecz wynika ze szczególnych fizycznych zasad i praktyk. Ciało jest traktowane jako obiekt wypełniony cząsteczkami informacji i odnośników. W każdej z pięciu części spektaklu autorka skupia się na poszczególnym fizycznym zadaniu, poprzez które bada związek pomiędzy materialnością ciała i potencjalną materialnością emocji. Choreograficzne „zbliżenia” służą jako narzędzia budowania i dekonstrukcji nowych potencjalnych ciał, złożonych z (nie)logicznych połączeń i funkcji. W wyniku tego w przestrzeni powstaje architektura ruchu, który nieprzerwanie rozpada się i ponownie składa, tworząc tym samym nieprzewidywalny przebieg wydarzeń.

MOJE ŻYCIE WE ŁZACH
Grupa KONCENTRAT
premiera polska: 19 października 2013
czas: 45 minut

koncept i choreografia: Rafał Dziemidok
światło i przestrzeń: Ewa Garniec
muzyka: Bach Bleach Raphael Rogiński
kostiumy: Petra Korink
wykonawcy: Rafał Dziemidok, Ewa Garniec

Tytuł przedstawienia wyraża ideę użycia tańca jako narzędzia do opowiadania konkretnych historii o ludzkim życiu. Projekt poszukuje wspólnego miejsca dla abstrakcyjnego aspektu języka ruchu, a narracjami pochodzącymi z ciał/postaci stworzonych przez wykonawców. Te postaci to opowiadacze, mistrzowie ceremonii, komedianci, klauni, lub kombinacje takich stereotypów, kulturowo wyposażonych w kompetencje zarówno do bawienia, jak i moralizowania widowni, głównie poprzez sublimację ich własnych, osobistych doświadczeń obecnych w ich fizyczności.

produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Poznań), Mica/Moca (Berlin), La Briqueterie (Val de Marne)
zespół produkcyjny: Cilgia Gadola, Raisa Kroeger, Christophe Knoch, Marta Zientkowska
spektakl zrealizowany w ramach rezydencji organizowanej przez Instytut Muzyki i Tańca, Mica/Moca Project Berlin i Uferstudios
partner projektu: Instytut Adama Mickiewicza

WITAJCIE / WELCOME
premiera: 15 maja 2016 Przestrzeń Sztuki WL4 Gdańsk
czas: 35 minut

tekst, video, obiekty, realizacja i wykonanie: Aurora Lubos muzyka: Alex Catona

Interesuje mnie człowiek ten, co bezpieczny, ale niechętny do przyjmowania innych, którzy uciekają przed wojną, konfliktem, opresjami, śmiercią, głodem. Interesuje mnie sytuacja konfliktu, zagrożenia, cierpienia. I co ten najedzony, zadowolony, zachodnioeuropejski człowiek czułby w takim miejscu, co czułby do ludzi, których rzeczywistością codzienną jest walka o życie.
Jednym z elementów spektaklu jest dokumentacja performansu „ Z wody”, który odbył się na plaży w Sopocie, w październiku 2015 roku w Dniu Solidarności z Uchodźcami. Był to mój komentarz w sprawie imigrantów ginących na morzu, przeniesienie obrazów w naszą rzeczywistość, polską, namacalną. Wzbudzenie empatii w oglądających, niereagujących, obserwatorów.
Aurora Lubos
„Tyle ludzi: niemowląt, dzieci, młodych mężczyzn i kobiet, par, rodzin, starszych i niepełnosprawnych, reprezentujących każdy etap życia i każdy typ człowieka, jakiego spotkalibyście w swoim sąsiedztwie.”
fragment tekstu wolontariuszki, obóz Dobova, Słowenia

DADA – REPLAY
prapremiera / czas: 45 minut

koncept: Anna Steller
wykonanie: Tatiana Kamieniecka, Ula Zerek, Anna Steller, Filip Szatarski
muzyka na żywo: Maciej Salamon

Dada Replay to performens multimedialny stworzony specjalnie z okazji 25-lecia istnienia teatru Dada von Bzdulow. 25 lat istnienia na które składają się próby, spektakle, spotkania, dokumentacje, rozmowy, zapiski, recenzje, zapowiedzi…
25 lat wspólnego bycia w zespole, dojrzewania, popełniania błędów, wpadania w niemoc, ulegania ekstazie, szukania, słuchania…
Performens stworzą ci co byli od początku, prapoczątku, ci co zjawili się gdzieś w połowie drogi i ci co zostali do dziś…
Czym jest teatr Dada teraz, a czym był 20 lat temu… ? Spróbujemy ponownie odkryć znaczenie i sens tego co zrobiliśmy przez te ćwierćwiecze. Umieścimy dawne choreografie w zupełnie nowym kontekście, dokonamy pewnego rodzaju rewitalizacji obrazów, scen, tekstów i muzyki. Nie będzie to jednak sentymentalna podróż do przeszłości lecz aktywne, witalne spojrzenie na to co było.

DZISIAJ, WSZYSTKO
premiera: 21 września 2017, Scena Malarnia, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
czas: 60 minut

choreografia: Jakub Truszkowski
współpraca choreograficzna: Katarzyna Chmielewska
koncept: Leszek Bzdyl
muzyka: Łoskot – Mikołaj Trzaska, Piotr Pawlak, Olo Walicki, Macio Moretti
kostiumy: Katarzyna Piątek
reżyseria świateł: Michał Kołodziej
występują: Katarzyna Chmielewska, Anna Steller, Katarzyna Ustowska, Leszek Bzdyl, Piotr Stanek, Jakub Truszkowski

refleksja bazowa:
Ponieważ to, co minęło znika bezpowrotnie / zamienia się w coś – nauczyliśmy się nie obciążać naszych myśli przeszłością, i skoro to, co nadejdzie wydaje się nam nieistotne / będzie czymś – nauczyliśmy się nie zawracać sobie głowy projektami rozpisanymi na pokolenia. Ostatecznie pozostaje nam to chwilowe teraz, DZISIAJ, i DZISIAJ musi wydarzyć się WSZYSTKO.
refleksja o braku refleksji:
Widz przymuszony do oglądania zdarzenia scenicznego heroicznie doszukuje się zgodności swojego gustu z gustem kreujących zdarzenie. Marzeniem twórców Teatru Dada von Bzdülöw, od zarania istnienia – od 1992 roku, czyli od 25 lat – było takie spotkanie z widzem, któremu nie towarzyszy żadna wyprzedzająca wypadki sceniczne refleksja, czy też wyobrażenie pożytecznych lub też niepożytecznych skutków owego spotkania. A zatem po raz kolejny DZISIAJ, WSZYSTKO.
nadbudowa:
Dada niczego nie czuje,
jest niczym, niczym, niczym. Jest jak wasze nadzieje, niczym. Jak wasz raj, niczym.
Jak wasi artyści, niczym.
Jak wasza religia, niczym. Francis Picabia
zawartość:
DZISIAJ, WSZYSTKO będzie podróżą po konstelacjach spełnienia. Dionizyjskim świętem upojenia. Redystrybucją nadmiaru. Zawłaszczeniem świata. Kumulacją zużywania wszystkiego, co znajdzie się pod ręką. Wampiryzmem i ofiarniczym oddaniem jednocześnie.
ironia:
Dla wszystkich żyjących jest jeszcze nadzieja;
gdyż nawet żywy pies jest lepszy niż zdechły lew.
Eklezjastes

produkcja: Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże
przy wsparciu Urzędu Miasta Gdańska
spektakl zrealizowany w ramach programu: „Zamówienie choreograficzne 2017” Instytutu Muzyki i Tańca partner przy realizacji projektu: Klub Żak w Gdańsku