Choreograf i reżyser Jirii Kylian kształcił się w Praskim Konserwatorium a następnie w Królewskiej Szkole Baletowej. W 1968 dołączył do Sztutgardzkiego Baletu, gdzie talent Kylian dostrzeżegl John Cranko.
Choreografie Kylina wyróżniają się płynnością ruchów. Ruchy i figury Kylina rozwijane są w sposób powiązany z muzyką.
Wczesne prace Kylina unikały narracji, skupiając się na emocjach, co najlepiej widać w choreografii „Field Mass” z 1980 roku do muzyki z Martinu i w choreografii ” Heart’s Labirynth 1″ z 1984 do muzyki Schonenberga, Weberna i Dvoraka.
Ostatnimi czasy Kylian zmienił styl. Celowo zerwał z płynnością i wprowadził ruchy bardziej kwadratowe, gesty gwałtowne, a także, dla wyrażania swoich ideii, zaczął posługiwać się surrealistycznymi elementami teatralnymi.
Balet Kyliana skupia się na emocjach i konfliktach, tematy Kylian są tradycyjne : sens życia, śmierć, narodziny, związki.
Poniżej można obejrzeć fragmenty choreografii „Last Touch First”