Wieloryb – Tatiana Kamieniecka

„Wieloryb” Kamienieckiej, wychowanki Teatru Dada von Bzdülöw, narodził się z inspiracji osobą jurodiwego, rosyjskiej wersji świętego głupca. Uosabia on ekscentryka, szaleńca – bez statusu, rodziny, pieniędzy, pozycji i bez… wstydu. Artystka skupiła się jednak nie tyle na aspekcie „bycia pijanego Bogiem”, ale na wykluczeniu i odmienności. Operując oszczędnym ruchem, stworzyła postać dziwną, szaloną, której ciało nie porusza się i nie reaguje „po ludzku”. Za pomocą kontroli oddechu wyzwoliła z ciała inny rodzaj energii, prowokujący nienaturalne pozycje i daleką od normalnej ekspresję.

Tytułowy wieloryb stał się tu tylko pretekstem – i konsekwentnie prowadzoną linią interpretacyjną – jako przykład nieznanego, niedotykalnego w ludzkim zachowaniu i ciele. „Wieloryb” to niełatwy dla widza spektakl – mamy do dyspozycji pustą przestrzeń i subtelne wizualizacje oraz niewiele muzyki. Jedyne, co nam pozostaje, to przez pół godziny obserwować proces porzucania konwencji zachowania i ruchu przez tańczące ciało.

Mimo trudności z utrzymaniem uwagi uważam „Wieloryba” za inspirujący spektakl. (Magdalena Hajdysz | „Gazeta Wyborcza Trójmiasto”)

Tatiana Kamieniecka
Tancerka, absolwentka Szkoły Muzycznej I stopnia, w latach 2007 – 2008 studiowała na Wydziale Teatru Tańca w PWST w Krakowie. W 2009 debiutowała w spektaklu Czerwona Trawa Teatru Dada von Bzdülöw. Wspólnie z Leną Majewską reżyserowała i tworzyła choreografię do spektaklu Transformacje realizowanego w ramach interdyscyplinarno-tanecznego projektu Parallel na ASP w Gdańsku. W 2010 roku wraz z Good Girl Killer realizowała multimedialny spektakl Le Sni oraz współtworzyła kolejną produkcję Dada von Bzdülöw Le Sacre. Tegoroczna stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca organizowanej przez Stary Browar w Poznaniu.