Rezydencja | Premiera 2012

Cztery projekty zostaną zrealizowane w Klubie ŻAK w okresie od lutego do maja 2012 – premiery w trakcie 4 Gdańskiego Festiwalu Tańca (13 – 22.07.2012), a piąty (rezydencja mistrzowska) w dniach 23.01 – 5.02.2012. Wyróżnieni tancerze otrzymają środki na realizację zgłoszonego spektaklu (3000 zł), przestrzeń do prób, pomoc techniczną (akustyka i oświetleniowca), przedpremierową promocję oraz będą pracować pod okiem trenera – cenionego tancerza oraz choreografa. W 2012 roku trenerami będą Pia Meuthen, Shang Chi Sun, rezydencję mistrzowską poprowadzi Leszek Bzdyl.

Na zdjęciu Shang Chi Sun i Leszek Bzdyl.

 

W tegorocznej edycji programu rezydencja/premiera zgłoszono 15 projektów: 2 do Leszka Bzdyla, 4 do Pii Meuthen i 9 do Shang Chi Suni. Wszystkie zgłoszone kandydatury spełniły wymogi formalne.

Komisja w składzie: Agata Brzóska – pracownik programowy ds. teatru, Katarzyna Pastuszak – pracownik programowy ds. teatru i kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca oraz Magdalena Renk Grabowska – dyrektor Klubu Żak i koordynator Trójmiejskiej Korporacji Tańca zdecydowała o wyborze 5 projektów:

1.       Świadome śnienie / Wioleta Fiuk / praca z Leszkiem Bzdylem

2.       O mnie i trochę o Tobie / Liwia Bargiel / praca z Pią Meuthen

3.       Kręgonodzy / Natalia Wilk/ praca z Pią Meuthen

4.       Godziny / Małgorzata Szymula / praca z Shang Chi Suni

5.       Let me out / Aureliusz Ryś / praca z Shang Chi Suni

Projekty te uzyskały największą ilość punktów.

Informacja o zwycięzcach:

Wioleta Fiuk – tancerka współczesna, zwyciężczyni III edycji You Can Dance, ukończyła trzymiesięczny kurs w  Broadway Dance Center w Nowym Yorku (balet/modern). Brała indywidualne lekcje tańca klasycznego u Svetlany Basyrovej–Potargowich, Iwony Runowskiej, Dorit Koppel, Dariusza R. Hochmana i Andreya Silantieva oraz uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez Briana Freedmana, Jacka Łumińskiego, Thierry Vergera, Nadię Ira Kodiche, Irinę Nowakowską, Sheilę Barker, Tracie Stanfield, Brice Mousset, Ginger Cox. Tańczyła m.in. w „Kotach” Andrew Lloyd Webbera i „All that jazz between us”. Instruktorka tańca w Egurrola Dance Studio. Tańczy w clipie promującym kandydaturę Gdańska do tytułu ESK 2016, przygotowała choreografię dla teledysku D4D. W 2011 roku współtworzy DZIKISTYL COMAPNY i spektakl „Dzieci innego Boga” (premiera w ramach III Gdańskiego Festiwalu Tańca) oraz tańczy w „Nie Boskiej Komedii” (Teatr Wybrzeże, 2011)

Liwia Bargieł – absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Laban Centre w Londynie. Medalistka mistrzostw Polski i Europy w tańcu nowoczesnym. Współpracowała m.in. z choreografami: Tomem Dale, Tomem Roden, Garrym Lambert. Jej choreografie pokazywane były w Bonnie Bird Theater w wieczorze najlepszych choreografii studentów drugiego roku Laban Centre. Po ukończeniu studiów współpracowała z Warszawskim Teatrem Tańca, jak również zajęła się tworzeniem własnych prac. Razem z Magda Grabowską tworzy Mala duet. Jej choreografie były prezentowane w Galerii Turbo na ASP w Warszawie, na festiwalach Re:wizje, Go,go dance!, FAMA.

Natalia Wilk – studentka IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu (Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna). Ukończyła studia licencjackie na kierunku politologia na katowickim Uniwersytecie Śląskim. Jej taneczny background wywodzi się z trenowania pływania oraz innych aktywności sportowych. Od kilku lat angażuje się w liczne taneczne festiwale i warsztaty na całym świecie (Konferencja Tańca, Bytom, SommerLab we Frankfurcie, projekt badawczy w San Diego). Jej zainteresowanie tańcem dotyczy także jego teoretycznych aspektów w szczególności krytyki. Swoje teksty publikuje na e-teatr.pl i w lokalnych mediach. Inspiracje i życiową energię czerpie najintensywniej z podróży – najczęściej autostopowych podczas których spotyka rzesze intrygujących ludzi.

 

Aurelisz Ryś – ukończył Państwowe Studium Wokalno – Baletowe w Gliwicach oraz Institute for Dance Arts na Uniwersytecie Brucknera w Linz (Austria), gdzie w 2009 obronił tytuł licencjata w zakresie tańca współczesnego oraz pedagogiki tańca. Zainteresowanie różnorodnymi technikami ruchu oraz fascynacja kulturą Orientu zaowocowały rocznym pobytem w Szkole Kung Fu Shaolin w Chinach. Występował na scenach w kraju i zagranicą (Austria, Francja, Luksemburg). Współpracował z takimi choreografami jak Rose Breuss, Annette Lopez- Leal, Zofia Dąbrowska czy Susan Oswell.

Małgorzata Szymula – absolwentka Salzburg Experimental Academy of Dance w Austrii (2011 r.). W tym okresie wzięła udział w projektach i spektaklach realizowanych w ramach Akademii. Zdobywała również doświadczenie w Belgii, Francji, oraz USA, gdzie brała udział w warsztatach i  letnich rezydencjach. Swoja ścieżkę rozwoju rozpoczęła w 1999 w Gdańsku, gdzie nauki pobierała głównie pod okiem tancerzy teatru Dada von Bzdülow oraz W&M, a następnie w Krakowie. pod okiem Iwony Olszowskiej w Eksperymentalnym Studiu Tańca, w którym wystąpiła w kilku choreografiach jej autorstwa.

Informacją o nauczycielach

Leszek Bzdyl – tancerz, choreograf, reżyser; działa na zawodowej scenie teatralnej od 1987 r. (Wrocławski Teatr Pantomimy Henryka Tomaszewskiego 1987-90; Teatr Ekspresji Wojciecha Misiuro 1990-92). W 1993 roku założył Teatr Dada von Bzdülöw, w którym reżyseruje, tworzy choreografie i występuje w większości przedstawień. Laureat nagród za działalność artystyczną Prezydenta Miasta Gdańska w 1998 i Prezydenta Miasta Gdyni w 1999. W 1999 roku otrzymał również Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej. W roku 2002 był stypendystą miasta Gdańska. Jako choreograf i twórca ruchu scenicznego współpracuje z teatrami dramatycznymi w Polsce. Dotychczas uczestniczył w realizacji ponad 40 przedstawień, m.in.: „Testament psa” (reż. P. Cieplak – Teatr Rozmaitości, Warszawa), „Władza” (reż. Jan Englert – Teatr Narodowy), „Anioł zstąpił do Babilonu” (reż. J. Wernio, Teatr Miejski w Gdyni), „Słomkowy Kapelusz” (reż. P. Cieplak – Teatr Powszechny, Warszawa), „Hamlet” (reż. J. Głąb, Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy). W Teatrze Miejskim w Gdyni występował w rolach dramatycznych. Brał udział w licznych projektach międzynarodowych, m. in: The Rape of Europe – Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre / Anglia). W 2004 wyreżyserował spektakl „Odys-SEAS” na terenach Stoczni Gdańskiej w ramach europejskiego projektu „SEAS”. W latach 1997-2000 był promotorem cyklicznych spotkań artystycznych pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa realizowanych na scenie Teatru Miejskiego w Gdyni. W latach 2002 – 2007 współtworzył program festiwalu Gdańska Korporacja Tańca. Od 1990 roku prowadzi warsztaty teatralne i lekcje tańca w Polsce i za granicą (Anglia, Niemcy, Finlandia etc). Uczy w Akademii Teatralnej w Warszawie. W sezonie 2008/2009 pracował w Teatrze Nowym w Łodzi. W kwietniu 2010 otrzymał od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznakę honorową „Zasłużona dla kultury polskiej”. Od 2010 roku realizuje swoje premiery w Teatrze Wybrzeże.

Pia Meuthen (Holandia) – tancerka, choreograf; ukończyła Hogeschool voor de Kunsten w Amsterdamie i Fontys Dansacademie w Tilburgu. Działa jako niezależny choreograf od 1998. W 2002 założyła własny zespół pod nazwą Panama Pictures, z którym tworzy produkcje i koprodukcje taneczne. Spektakle Panama Pictures obejmują – “Unmade Beds”, “Newbodies”, “Odd”, “Go tell the women (we’re leaving)”, “Nude”, “Strangely Familiar”, “Skin”. Spektakl “Unmade Beds” był nominowany do nagrody VSCD za najlepszy spektakl. Pia Meuthen brała udział w projekcie „The Springdance Talent Program” w Nottingham; w tym samym roku uczestniczyła również w projekcie „The Big Intensive Workshop” w Sadler’s Wells, w Londynie. Spektakl w choreografii Meuthen pt. “Go tell the women (we’re leaving)” był prezentowany w ramach sieci Aerowaves. Od 2009 Pia Meuthen i jej zespół Panama Pictures są rezydentami w Danshuis Station Zuid (Tilburg/Holandia).

Shang Chi Sun (Taiwan/Niemcy) – tancerz, choreograf; ukończyła National Taiwan Arts Academy i Ernst Busch University / Universität der Künst (Berlin). Tańczył w takich zespołach, jak Sasha Waltz & Guests, Cloud Gate Dance Theatre (Taiwan); Taipei Chamber Ballet, Nürnberg Dance Theatre, Balletto Theatro Di Turino. W 2007 stworzył własny międzynarodowy zespół – Shangchi Move, który skupia artystów różnych dziedzin sztuki. W 2005 otrzymał prestiżową nagrodę „Bavarian Theatre And Literature Prize” przyznawaną przez IHK-Kulturstifung. W 2008 wygrał nagrodę za najlepsza choreografię podczas 12 edycji International Solo Tanz Festival (Stuttgart).